VÅR ORGANISATION

Nordingrå Konstrunda är en ideell förening. Medlemmar är de konstnärer och konsthantverkare som ställer ut på konstrundan. Medlemmarna kan därför variera från år till år.

 

Vår styrelse 2024

Ordförande Erika Holm Petré, 2 år

Vice ordförande Berit Rantzow, 2 år

Kassör Gunilla Vestman, 1 år

Sekreterare Jenny Vinterqvist, 1 år

Ledamot Emil Lindqvist, 2 år

Ledamot  Sirpa Huusko, 1 år

Suppleant Leif Söderström, 1 år

Suppleant Olof Astrup Hällqvist, 1 år

 

Revisor och Valberedning

Revisor Annikka Kronlid Arvidsson, 1 år

Valberedning Sara Taub Mkelle,1 år

Valberedning Carin Hedlund, 1 år

Bild: Leif Söderström

DITT MEDLEMSSKAP

Nordingrå Konstrunda är ingen jurybedömd utställning, men vi vill att den ska vara en upplevelse som handlar om konst och konsthantverk. Det vill säga, personligt och konstnärligt framtagna verk som inte är framställda efter förlaga eller i massproduktion. Vi är stolta över att vår Konstrunda med åren fått ett mycket gott rykte, som bidrar till en positiv bild av vårt vackra Nordingrå.

Ett krav för att få delta i Konstrundan är att din utställning hålls i Nordingrå.

 

Bli medlem

Nordingrå Konstrunda är en ideell förening.
Medlemmar är de konstnärer, konsthantverkare, konstnärsgrupper eller utställningsarrangörer (platser) som ställer ut på Konstrundan. Även de som väljer att inte ställa ut ett visst år kan ha kvar medlemskapet i Nordingrå Konstrunda, för att få information och kunna delta på medlemsmöten. Medlemmarna kan därför variera från år till år.

Nya medlemmar
Vi önskar en presentation med bilder av dina/era verk så att vi andra får se vad du/ni gör.

 

Du blir medlem och deltagare i Konstrundan genom att årligen ansöka om att delta och betala den årliga medlemsavgiften och utställningsavgiften. Ansökan om att delta lämnas in senast den 31 mars varje år.

I slutet av februari så publiceras aktuell information om årets deltagande och medlemskap här på hemsidan.

Om du vill bli kontaktad i februari för att få information om att delta i Nordingrå Konstrunda 2024, skicka ett mejl till oss på ansokan@nordingrakonstrunda.se, så hör vi av oss.

Välkommen med din anmälan!

Medlemsavgift & utställaravgift

Den årliga avgiften består av två delar:

Kostnad för utställande medlem, 600 kr – inkluderar medlemskap och deltagaravgift

Kostnad för endast medlemskap, 200 kr/person – för den som endast vill bli medlem och få information om vad som händer inom Konstrundan, samt  för den som ställer ut i en grupp under gemensamt namn och delar på två rader i foldern.

OBS! Alla utställare ska vara medlemmar fr.o.m. 2023, även de som ställer ut tillsammans.

 

Anmäl dig till årets Konstrunda genom att fylla i formuläret här på hemsidan.  

OBS! Anmälan och avgift ska ha kommit in till Nordingrå Konstrunda

senast den 31 mars 2023 – ingen anmälan efter detta datum kommer att räknas!

betalas via bankgiro 614-0867 eller swish 123 682 38 43

Blanketten kan med fördel fyllas i digitalt i Word och mejlas till ansokan@nordingrakonstrunda.se

Ett gemensamt arbete

Alla arbetsinsatser under Konstrundan utförs av medlemmarna själva, ideellt och utan ersättning. Detta gör att allas insatser behövs och är viktiga. Är du inte bosatt i Nordingrå finns uppgifter som mycket väl kan utföras på distans. Fundera gärna på vad du skulle kunna göra för att bidra.

Exempel på gemensamma insatser som alla får nytta av:

Inför rundan:

  • Planeringsmöten
  • Anmälningar och medlemskontakter
  • Uppdatering av textmaterial, bilder och hemsida
  • Marknadsföring – inbjudningar, annonsering, presskontakter, skyltning
  • Iordningställande av lokal och skärmar för gemensam presentation
  • Arrangemang kring invigningen

Under rundan:

  • Utplacering av sjömärke och annan vägvisning
  • Räkning av besökare (obligatoriskt)*
  • Lottförsäljning (obligatoriskt)*
  • Planera gärna olika sidoarrangemang olika dagar under rundan. Föreningen får bidrag från Kulturens för varje separat arrangemang som anmäls i förväg. Det kan vara en föreläsning, workshop, musik, eller annan aktivitet som inte upprepas varje dag

Efter rundan:

  • Borttagande av egna sjömärken, gemensam skyltning och presentationsskärmar
  • Sammanräkning och redovisning av besökare och sålda lotter (obligatoriskt)*
  • Deltagande på gemensam träff för lottdragning och socialt umgänge med utvärdering av senaste konstrunda

 

* Viktigt bidrag till rundans finansiering och oberoende. Möjlighet finns att köpa sig fri från kravet att sälja lotter och räkna besökare genom att betala dubbel avgift.

OBS! Det är obligatoriskt att ta ansvar för sina egna listor och sålda lotter och att överlämna dem i god tid till lottdragningen. Om inte det görs kommer krav på friköp, 600 kr, i efterhand.

Bild: Leif Söderström